Salgsvilkår
Innledning
Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelser for forbrukerkjøp av varer og tjenester over Internett, med relevante tillegg basert for selgers spesifikke produkter og tjenester. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven, og disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelige på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.
1. Avtalen
Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt på nettsiden og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så lenge det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil i tillegg bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer og tjenester mellom næringsdrivende og forbrukere.
2. Partene
Selger
Kjøretøydata SA
Org.nr. 926 362 666
[email protected]
Tlf. +47 47 80 80 85
og betegnes i det følgende som selger/selgeren.
Kjøper
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
3. Priser og betalingsbetingelser
Avtalen er en løpende avtale uten bindingstid, der kunden betaler en fast månedlig pris for tilgang til tjenester. Kampanjepriser, betalingsbetingelser og andre spesifikke vilkår fremgår av avtalen og nettsiden.
Abonnement
Regnr.no tilbyr kun abonnement. Alle nye kunder får mulighet til å inngå en kampanjeperiode på 2 dager for kun kr 3. Etter utløpet av kampanjeperioden blir abonnementet automatisk aktivert til ordinær pris på kr 199 per måned. Abonnementet gir ubegrenset tilgang til kjøretøyopplysninger samt inkluderte tilleggstjenester, som beskrevet på https://regnr.no/abonnement
Abonnementet må avbrytes innenfor kampanjeperioden dersom videre abonnement ikke er ønskelig. Etter aktivering løper abonnementet til det sies opp av kunden.
Betaling for abonnementet skjer gjennom Vipps faste betalinger, som aktiveres når kunden starter sitt abonnement. Før bestillingen ble fullført, ble kjøper via Vipps presentert med informasjon om kampanjeperiode, kampanjens pris og varighet, samt at det er snakk om et løpende abonnement med fast månedlig betaling som fortsetter til det sies opp. Bekreftelse av kjøpet innebærer samtykke til disse salgsbetingelsene.
3.1. Ved manglende trekk
Det kan forekomme at betalingen ikke kan gjennomføres på forfallsdato, for eksempel ved manglende dekning på konto, utløpt kort eller annen årsak. I slike tilfeller vil det automatisk gjøres forsøk på å gjennomføre betalingen på nytt i en begrenset periode, inntil betalingen lykkes, eller abonnementet sies opp av kjøper. Dersom betalingen ikke kan gjennomføres innen rimelig tid, vil abonnementet avsluttes og kjøper mister sin tilgang til tjenestene.
4. Avtaleinngåelse
Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren. Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren på nettsiden eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.
5. Oppsigelse av abonnement
Ved kjøp av abonnement er det ingen bindingstid. Avtalen om faste betalinger kan når som helst sies opp av kjøper. Dersom du ønsker å stoppe abonnementet og avslutte videre betalinger, kan du gjøre dette direkte i Vipps-appen under «Betalingsavtaler», eller ved å kontakte oss på e-post [email protected]. Oppsigelsen gjelder fra og med starten av den neste betalingsperioden og påvirker ikke allerede gjennomførte betalinger. Ved oppsigelse fra kundens side forbeholder selger seg retten til å distribuere et tilbud til kunden for å fortsette kundeforholdet.
For mer informasjon om abonnement, se: https://regnr.no/abonnement
6. Levering
Varen er digital og leveres umiddelbart etter kjøpet, med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene. Den anses som levert samtidig som den er gjort tilgjengelig for kjøper på avtalt måte (f.eks. via nedlastning, fremvisning på nettside, SMS eller annen digital distribusjon). Dersom kjøper ikke mottar varen, og dette skyldes forhold på selgers side, skal ny digital vare sendes. Dersom den ikke lar seg sende og motta, skal beløpet refunderes.
7. Risikoen for varen
Risikoen for varen går over på kjøper når han, eller hans representant, har fått varen levert i tråd med punkt 6.
8. Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.
Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).
Angrefristen begynner å løpe:
- Ved kjøp av enkeltstående varer: dagen etter varen(e) er mottatt.
- Ved abonnement: dagen etter første forsendelse er mottatt.
- Ved flere leveranser: dagen etter siste forsendelse er mottatt.
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren senest 14 dager etter at melding er gitt. Kjøper dekker returkostnader, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å informere om det.
Angreretten gjelder imidlertid ikke for digitale tjenester som leveres umiddelbart dersom kunden uttrykkelig har samtykket til at leveringen påbegynnes før angrefristen utløper, jf. angrerettloven § 22 bokstav n.
9. Forsinkelse og manglende levering
Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.
10. Mangel ved varen
Hvis det foreligger en mangel ved varen, må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 måneder fra mangelen ble oppdaget. Reklamasjon kan senest skje to år etter at kjøper overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er fristen fem år.
11. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold
Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren, kan selgeren i henhold til forbrukerkjøpslovens kapittel 9 holde varen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen, kreve erstatning, renter og gebyr.
12. Garanti
Garanti gitt av selgeren eller produsenten gir kjøperen rettigheter i tillegg til de som følger av ufravikelig lovgivning.
13. Personopplysninger
Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøper samtykker til noe annet, kan selger kun innhente og lagre de opplysningene som er nødvendige for å oppfylle avtalen. Personopplysninger deles kun videre dersom det er nødvendig for gjennomføring av avtalen eller følger av lov.
14. Konfliktløsning
Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse tvister i minnelighet. Lykkes ikke dette, kan kjøper kontakte Forbrukertilsynet for mekling på 23 400 600.
EU-kommisjonens klageportal kan også benyttes av forbrukere bosatt i annet EU-land: http://ec.europa.eu/odr
15. Kundeservice
Vi jobber for rask og effektiv håndtering av henvendelser. Kontakt oss på [email protected] (innen 24 timer på virkedager) eller ring +47 47 80 80 85